Lavbundsjordenes fremtid

I vores living lab "Land use change for the green transition" i Åmosen i Vestsjælland arbejder forskere og studerende fra KU sammen med virksomheder, foreninger, museer og kommuner om blandt andet at undersøge, hvordan man kan genetablere de drænede vådområder, og hvad det betyder for et lokalsamfund.
Picture of Åmosen from bird view in sunset
Åmosen. Daniel Urhøj

Et living lab med fokus på omlægning af vores arealer

Lavbundsjorde har længe været et omstridt omdrejningspunkt i Danmarks grønne omstilling. Den grønne trepartsaftale lægger op til, at der inden 2030 skal udtages 140.000 hektar af de kulstofrige lavbundsjorde. Men hvad er det for dilemmaer, interesser, konflikter og miljømæssige aspekter, der er forbundet med udtagningen af lavbundsjordene?

Det sætter vi fokus på i vores nye Living Lab projekt ”Land use change for the green transition”.

Land Use Change for the Green Transition fokuserer på de mange interesser, konflikter, dilemmaer og miljøaspekter, der opstår ved ændringer i arealanvendelse som en del af den grønne omstilling. I laboratoriet vil vi generere og samskabe ideer og løsninger med alle partnere, der er relevante for ændringer i arealanvendelse, arealplanlægning og genetablering af drænede vådområder.

Fra Københavns Universitet deltager forskere og studerende fra Det Humanisiske Fakultet, Det Samfundsvidenskabelige fakultet og Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet.

De eksterne samarbejdspartnere er blandt andre Sorø Kommune, Holbæk Kommune, Kalundborg Kommune, Naturstyrelsen, Naturfonden, VKST, GEUS, Naturpark Åmosen, Kalundborg Forsyning A/S, Gate 21 og Museum Vestsjælland.

Geografisk placering

Dette living lab er centreret omkring det drænede vådområde og regulerede vandløb i Åmosen på Vestsjælland. Åmosen vil fungere som et omdrejningspunkt for laboratoriets aktiviteter for at udvikle løsninger og strategier, der relaterer til de igangværende ændringer i arealanvendelse forbundet med igen at vådlægge de kulstofrige jorde. Erfaringerne fra Åmosen kan forhåbentlig anvendes på andre geografiske steder, hvor man skal genetablere og vådlægge kulstofrige jorde.

Fokusområder

Vores Living Lab består af fem pilotprojekter, der ser på en række spørgsmål:

• Hvilke projekter og analyser har tidligere været gennemført i Åmosen, og hvorfor lykkedes de eller slog fejl?
  • Hvordan har man tidligere anvendt Åmosen, og hvilke værdier, interesser og præferencer har lokale lodsejere, indbyggere og andre interessenter i forhold til anvendelsen af arealet
  • Hvordan kan Åmosens landskab fremadrettet sættes sammen?
  • Hvordan genopretter man vådområder, så de får den størst mulige biodiversitet?
  • Hvad vil vådlægning af området betyde for jordbundens cyklus af kulstof, kvælstof, fosfor og klimagasser?

På vores engelske hjemmeside kan du læse mere detaljeret om vores Land use change for the green transition living lab.