Klimaledelse: Praksis ind i forskning og forskning ud i kommunal praksis

Trees in a park

Greater Copenhagen EU Office inviterer til workshop om klimaledelse i samarbejde med KU Green Solutions Centre. Her sætter vi fokus på muligheder og barrierer oplevet i forankringen og implementeringen af kommunale klimahandlingsplaner og udforsker mulige metoder og løsningsmodeller.

Målgruppen er klimakoordinatorer i de 46 østdanske kommuner samt forskere, som arbejder med områder relateret til klimaledelse både internt i offentlige organisationer og i deres samspil med civilsamfundet.

Målet med workshoppen er ikke kun at skabe gensidig forståelse for klimaledelse i praksis og i forskning, men også at skabe kontakt mellem praktikere og forskere samt identificere muligheder for samskabelse af løsninger, der kan hjælpe en succesfuld forankring og implementering af klimaarbejdet på vej.

Tilmeld dig her

09:30 - 10:00 Ankomst, registrering og kaffe & croissant
10.00-10.15

Velkomst og rammesætning af dagen

V. Solveig Krogh Christiansen, koordinator for KU Green Solutions Centre.

V. Anna Haaland Wittenberg, koordinator for Østdansk Forum for EU-samarbejde om Implementering af klimahandlingsplaner, Greater Copenhagen EU Office.

10:15 - 10:45

Indblik i kommunale udfordringer og muligheder inden for klimaledelse

V. Bjørn Henrichsen, seniorkonsulent, Klimaalliancen i Region Hovedstaden.

V. Julie Torsbjerg Lynge, klimakoordinator, Greve kommune.

10:45 - 11:45

Forskning om klimaledelse i kommunen og med borgerne

Borgerinddragelsesmodel
V. Lars Tønder, professor, souschef og studieleder, Institut for Statskundskab, Københavns Universitet.

CAPACITOR Klimaledelsesmodel i den kommunale organisation
V. Susana Borrás, professor, forskningsleder af CAPACITOR-projektet, Institut for Organisation, CBS.

11:45 - 12:15

Forankring af klimaarbejdet i den kommunale geografi med involvering af borgere, virksomheder og organisationer

Struktureret gruppedialog baseret på vejledende spørgsmål som adresserer barrierer.

12:15 - 13:00 Netværksfrokost
13:00 - 13:30

EU-programmuligheder inden for klimaledelse og rådgivningsydelser fra Greater Copenhagen EU Office og universiteternes forskningsstøtte

V. Jørn Sanne-Wander, EU-rådgiver, miljø og klima, Greater Copenhagen EU Office.

V. Torben Høøck Hansen, EU-chefkonsulent, Københavns Universitet.

13:30 - 14:20

Samarbejde mellem kommuner og forskere

Gruppearbejde om udvikling af ideer til samarbejdsprojekter

Projekterne kan for eksempel være inden for:

• Grøn kapacitetsopbygning i kommuner
  • Facilitering og ledelse af grøn samskabelse
  • Borger- og interessentinddragelse i klimaledelse
  • Helhedsorienteret lokal klimaplanlægning
14:20 - 14:40

Opsamling i plenum med præsentation af projektideer

14:40 - 15:00

Netværkskaffe og kage med mulighed for sparring med EU-rådgivere