2025: Efteruddannelse i bæredygtighed og grøn omstilling for gymnasielærere

En solid, forskningsbaseret efteruddannelse, der giver dig overblik over den nyeste forskning inden for bæredygtighed, så du bedst muligt kan understøtte dine elevers interesse og engagement i bæredygtighed og grøn omstilling.

130 gymnasielærere har allerede gennemført vores populære, tværfaglige efteruddannelse i bæredygtighed og grøn omstilling. Nu tilbyder vi den for tredje gang. Uddannelsen løber over tre moduler af to dages varighed: 5.-6. marts, 23.-24. april og 10.-11. september 2025.

Undervisningen tager afsæt i forskningen og består af oplæg, ekskursioner og workshop - med rig lejlighed til at diskutere emnerne med underviserne og de øvrige deltagere, samt videndele på tværs af skoler og fag.

TILMELDING

Alle 18 forskere vi mødte på efteruddannelsen, var superdygtige formidlere. Temaet for undervisningsdagen dækkes af tre forskere fra forskellige fakulteter. Det gjorde det så tydeligt, at klimakrisen kun kan løses ved en tværfaglig tilgang. Jeg har både fået ny, konkret viden om klima- og naturkrisen og er blevet opmærksom på behovet for at udvikle en ny, grøn didaktik, der skal give vores elever lyst til at hoppe ind i den grønne omstilling.

Jonathan Ovesen, underviser i retorik og dansk, Frederiksværk Gymnasium & HF

Casene har været meget inspirerende, og flere af dem kan jeg bruge i min egen undervisning. Jeg har også fået gode ideer til, hvordan vi på tværs af fag kan danne eleverne i klima og grøn omstilling. Efteruddannelsen har givet mig en meget bedre forståelse for, hvordan mine kolleger fra andre fagområder arbejder med bæredygtighed. Nu er det meget nemmere for mig at tage fat i en kollega, fordi jeg har fået indblik i, hvordan fx humanister tænker, og jeg kan bedre se, hvordan vi kan udvikle fælles forløb.

Tine Elmelund Skovbo, underviser i kemi og fysik på Nørre Gymnasium

Pris

Prisen er 16.600 kr. pr. deltager ex. moms. I prisen er er inkluderet et internatophold (sammenhængende dage).

Deltagerprofil

Du er gymnasielærer og ønsker at få indblik i de muligheder og grundlæggende forandringer, som et bæredygtigt samfund og den grønne omstilling medfører. Der skal afsættes tid mellem modulerne til at arbejde med at omsætte og afprøve den nye viden hos eleverne. Undervejs i uddannelsesforløbet kan du implementere den tilegnede viden i din egen undervisning.

Udbytte

• Bliv opdateret på den nyeste forskning inden for bæredygtighed og grøn omstilling og omsæt det til egen undervisning
  • Forstå kompleksiteten og variationen inden for bæredygtighed og grøn omstilling
  • Skab netværk med kolleger fra andre gymnasier, der som dig er optaget af, hvordan man får den nyeste forskning inden for bæredygtighed ud til eleverne

Uddannelsens opbygning og form

• Uddannelsen består af 3 moduler - i alt 6 dage. Hvert modul er opdelt i 2 temaer
  • Modul 1 og 3 afholdes på Københavns Universitet. Modul 2 afholdes som internat på kursuscenter i Jylland (nærmere lokation følger).
  • Undervisningen veksler mellem inspirerende oplæg fra forskere, præsentation af cases, involvering af deltagere, gruppeøvelser og aktionslæring
  • Overnatning på kursuscenter og fuld forplejning er inkluderet i prisen

Forløbet er udviklet i samarbejde med Gymnasiefælleskabets 25 gymnasier.

Jon Clausen
Specialkonsulent