Girl debate the

Er det gode og sunde liv muligt i en bæredygtig fremtid?

Menneskers sundhed og naturens tilstand hænger sammen. Så hvordan leves et liv der er godt for alle?

Det er svært at træffe valg der er både gode for os mennesker, og som ikke ødelægger naturen og udtærer vores fælles ressourcer. Vores sundhed, klima, natur og miljø er tæt forbundet med vores produktion og forbrug samt vores evne til at håndtere klimaforandringer gennem udvikling af grøn energi.

Debatten har fokus på forskellige aspekter i vores moderne livsstil, hvor urbanisering, miljøforringelse og klimaforandringer spiller en voksende rolle. Især for mennesker og miljøet uden for Danmark. Både menneskers og jordens sundhed er i krise, og det rejser spørgsmål om:

1. Hvordan fremmes folkesundheden og den grønne omstilling på individ, institutioners og samfundsniveau i Danmark?
  2. Kan og skal vi mennesker radikalt ændre vores liv? Eller kan vi satse på teknologiske løsninger?
  3. Hvordan skulle disse forandringer ske, og hvem skal tage ansvar? Befolkningen eller politikerne?

Hvilke prioriteringer og balancer skal til for en grøn omstilling, som både er hurtig og retfærdig?

Debattører:

1. Ayo Wahlberg (SAMF), Professor, Københavns Universitet