Nye veje i kampen mod madspild: Fra tale til handling

Danske husstande producerer årligt 235.000 tons madspild. Det er ikke nogen god ide – hverken for det enkelte husholdningsregnskab, forbrugersamvittigheden eller vores samlede træk på jordens ressourcer. Noget må gøres. Men hvad? Netop det spørgsmål stiller vi til dette arrangement, med fokus på forbrugernes rolle i kampen mod madspild.

Arrangement byder på en række oplæg der tager udgangspunkt i forskningsprojektet ”Bekæmpelse af madspild – samspil mellem værdier, valg og vaner” som er et samarbejde mellem forskere fra det Humanistiske Fakultet, det Juridiske Fakultet og Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet samt Forbrugerrådet Tænk, FødevareBanken, Stop Spild Lokalt og Salling Group.

Oplæggene tager udgangspunkt i projektets nye rapport ”Det er på tide vi taler om madspild” der er baseret på en spørgeskemaundersøgelse med mere end 1.900 deltagere. Rapporten peger på at vi bliver nødt til at tale mere – og tydeligere – om begreberne ‘ansvar’, ‘regnskab’ og ‘synlighed’ hvis vi gerne vil nedbringe mængden af madspild hos danske forbrugere.

Programmet afsluttes med en samtale mellem aktører på madspildsområdet, deltagerne i projektet og publikum.

Arrangementet afholdes i Universitetsbiblioteket i Fiolstræde. Efter det officielle program vil der være reception og mulighed for at fortsætte samtalen om madspild i mere uformelle rammer med alle deltagere i projektet.

Dørene åbner kl. 12.30 og præsentationerne starter kl. 13.00.

Tilmeld dig eventet:

For at deltage i eventet skal du booke en gratis billet her.

Tilmeld dig hurtigst muligt, da der er begrænset antal pladser.

12.30-13.00
Ankomst

13.00-13.10

Velkomst
Katrine Krogh Andersen, dekan, SCIENCE, Københavns Universitet

13.10-13.20
Nye veje i kampen mod madspild
Janus Mortensen, Københavns Universitet
Hvordan kan et samarbejde mellem praksisaktører og forskere fra humaniora, jura og fødevareøkonomi hjælpe os i kampen mod madspild? Præsentation af forskningsprojektet Bekæmpelse af madspild – samspil mellem værdier, valg og vaner.

13.20-13:40
Madspildets ABC
Camilla Falk Rønne Nissen, Københavns Universitet
Der tales meget om madspild, men hvad siger vi egentligt når vi gør det – og hvad kan vi lære af at analysere den måde vi taler om madspild på? Præsentation af en kvalitativ, nærsproglig undersøgelse af sprog og madspild – madspildens ABC – og udvalgte resultater fra en opfølgende spørgeskemaundersøgelse med 2.050 respondenter.

13.40-13.50
It’s the economy, stupid
Jørgen Dejgård Jensen, Københavns Universitet
Økonomi er en central motivationsfaktor i kampen mod madspil – både for forbrugerne og detailhandlen. Det handler om knapper. Men hvilke knapper kan danske supermarkeder skrue på hvis de gerne vil bidrage yderligere til reduktionen af madspild? Præsentation af en økonomisk analyse af potentialer og barrierer for reduktion af madspild i detailhandlen.

13.50-14.00
Inkl. moms
Karin Schwarz Revsbeck Rasmussen, Københavns Universitet
Omsen blev til momsen til 1967, og siden da har vi haft moms på fødevarer i Danmark. Men kan man måske bruge moms og afgifter som et middel i kampen mod madspild? En præsentation af en juridisk analyse af de danske momsregler i europæisk perspektiv og en vurdering af fordele og ulemper ved mulige justeringer.

14.00-14.45
Take away(s)
Hvordan kommer vi så videre? Hvilke nye veje skal afsøges? En madspildsudviklingssamtale faciliteret af Kamilla Kraft (Københavns Universitet), med deltagelse af Camilla Udsen (Forbrugerrådet TÆNK), Rasmus Erichsen (Stop Spild Lokalt), Janus Mortensen (Københavns Universitet).

14.45-16.00
Reception
Snacks, vin og vand med mulighed for at møde projektdeltagerne og høre mere om Bekæmpelse af madspild – samspil mellem værdier, valg og vaner.

---------------------

Projektet ”Bekæmpelse af madspild – samspil mellem værdier, valg og vaner” er finansieret af VELUX FONDEN (2021-2025). Ved hjælp af tværfaglig forskning og tæt samarbejde mellem forskere og praksispartnere bidrager projektet til forståelsen af madspild som et komplekst samfundsmæssigt problem og arbejder på at udvikle nye tiltag til bekæmpelse af madspild.